Verhalen uit de pits – Project

Door Hajee – De afgelopen tijd ben ik samen met een paar vrienden druk geweest met een bijzonder project. Zoals ik eerder heb gemeld gaan mijn verhalen en anekdotes over de eerste 25 jaar van de kartsport. Omdat die periode voor velen onder ons tamelijk onbekend is, wil ik daar het één en ander over vertellen.

Liefhebber
Nu ben ik een liefhebber van het materiaal wat in deze periode is vervaardigd en gelukkig ben ik niet de enige. Ruim 10 jaar timmert de vereniging Histokart, een actief clubje die internationale meetings organiseert met buitenlandse verenigingen, ook aan de weg om het materiaal uit deze periode op te sporen en in veel gevallen te restaureren. Vaak zelfs mooier dan zij ooit nieuw waren.

Landia Canam
Er zitten ook bijzondere objecten tussen die oude kartjes, zoals de in 1973 vervaardigde Landia Canam, gebaseerd op de Canadian-American challenge Cup. Deze Sportwagenklasse kende geen beperkingen voor het motorvermogen en de aërodynamica. Bekende auto’s waren de Lola en de met turbo’s volgehangen Porsche 917. Sommige teams beschikten over 1000 pk (en in de kwalificatie zelf tot 1500 PK). De in 1966 gestarte klasse ging in 1974 door de gevolgen van de oliecrisis ten onder.

Van Landia tot Schumacher
Kees van de Grint, later onder andere bekend als Brigestone bandenadviseur bij Ferrari voor Michael Schumacher, stond samen met Evert Bos aan de wieg van deze beauty. Deze, op de Lola gebaseerde kart, had een polyester body en werd aangedreven door een uit de motorcross afkomstig 125cc luchtgekoeld schakelblok. De kart heeft gereden in de Duitse formule K, opgezet voor karts met een carrosserie.

Bodywork
Er waren nog een paar merken in deze klasse vertegenwoordigd, maar de Canam was in mijn ogen toch wel de mooiste. Dit kwam mede omdat ze het chassis langer hadden gemaakt en hierdoor kon je royaal in de body plaatsnemen en klopte de verhoudingen beter. Andere merken bouwden de body op een bestaande kart en dan moest je klein van stuk zijn, anders paste je er gewoon niet in. Helaas heeft deze klasse maar heel kort bestaan en zijn er weinig van dit soort modellen gemaakt.

Ebay
Van deze bijzondere Landia zijn er een stuk of acht gebouwd, maar na de sluiting van de Landia fabriek begin jaren tachtig is ook de laatste, de oranje nr. 8, uit het oog verloren. Veel speurwerk via voormalige bezitters leverde weinig op, alleen dat er waarschijnlijk twee verzaagd zijn en in de afvalcontainer terecht zijn gekomen. Tijdens deze zoekperiode is er vaker een tip gekomen maar echter zonder resultaat, tot na 25 jaar speuren Joost v/d Hull getipt werd dat er één op ebay zou staan in Duitsland. Daar was gezien de bijbehorende foto geen twijfel over mogelijk.

Restauratie
Omdat er meteen meerdere liefhebbers onder de Histokarters waren, besloot de vereniging in te grijpen en Joost de kart te gunnen. Joost was de gelukkige omdat hij het langst had gezocht en het een creatie was van o.a. wijlen (zijn schoonvader) en Evert Bos (stichter van de Landia kartfabriek uit De Meern). De Canam is de afgelopen maanden volledig gerestaureerd en heeft in het weekend van 25-26 oktober 2008  acte de précense gegeven tijdens de Bridgestone Cup in Lonato (I).

Oldtimer kartrace
De oldtimer kartrace was een mooi evenement waar veel oude beauty’s te bezichtigen waren en waar o.a. de Italiaanse pers veel belangstelling voor de Canam had. Binnenkort zullen er enkele foto’s geplaatst worden van de bouw in de jaren zeventig, de restauratie in 2008 en van de demo in Italië. Binnenkort komt de Canam ook zeker een tijdje bij de Kartfabrique logeren, zodat iedereen hem kan bewonderen.

Kartfabrique pakt uit met Open Dag
Video CU2030: Karten
Betalingsmogelijkheden
Reviews
Kartfabrique