Historie


“De Kartfabrique is gevestigd in het hart van de oude mengvoederfabriek van Ulbe Twijnstra.”

Ulbe Twijnstra KartFabrique
Ulbe Twijnstra Historie KartFabriqueUlbe Twijnstra KartFabrique Historie

Ulbe Twijnstra

De ondernemende Fries Ulbe Twijnstra, die al olieslagerijen bezat in Akkrum en Franeker, wilde kort na de Eerste Wereldoorlog een landelijke afzet van zijn producten en zocht voor een nieuw te bouwen fabriek een geschikte locatie in het midden van het land. Deze vond hij vlak bij Maarssen op een gunstig gelegen strook tussen de spoorlijn Utrecht-Amsterdam en het Merwedekanaal. De ligging aan goed vaarwater was voor de fabriek erg belangrijk in verband met de aan- en afvoer van de grondstoffen. Hiervoor werd zelfs een eigen insteekhaven gegraven vanuit het Merwedekanaal (inmiddels gedempt).


“Ulbe Twijnstra heeft in de jaren ’20 een start gegeven van wat nu heeft geleid tot de Kartfabrique. Van de productie van lijnolie en diervoeder tot een locatie om te Karten.”

Bouw van de fabriek
Bouw van de fabriek

Bouw van de fabriek

In 1921 verrees in Maarssen een moderne fabriek voor de persing van lijnolie en de productie van veekoeken. De fabriek werd grotendeels ingericht en bemand door Friese arbeiders, waarvoor de noodzakelijke huisvesting in het bescheiden Maarssen ontbrak. Met een garantie van de fabriek bouwde de gemeente aan de overzijde van het kanaal een wijkje met kleine arbeiderswoningen, dat tot op heden bekend staat als de Friezenbuurt.

Van olieslagerij naar mengvoerderfabriek

Na de oorlog ging de fabriek over op de productie van olie uit copra, de gedroogde vrucht van de cocospalm. Hiervoor verrees in de jaren vijftig een opvallende tentvormige opslagloods, nu bekend als de Copraloods.

In 1962 werd de productie van olie stopgezet en legde de fabriek zich volledig toe op de productie van mengvoeders. Voor de opslag van granen was in 1960 reeds een hoge silo gebouwd, nu bekend als Silo36, die het complex nog altijd domineert.

De productiewijzigingen waren een direct gevolg van verschuivingen in vraag en aanbod op de wereldmarkt.

Het ontstaan van de Kartfabrique

In 1963 fuseerde Ulbe Twijnstra met Delfia mengvoeders uit Delft, waarmee de afkorting UTD is verklaard. In 1996 werd de productie naar Deventer verplaatst en kwam de fabriek, waar ooit 300 mensen werk vonden, stil te liggen. Een echtpaar uit Maarssen ontfermde zich over de fabriek en richtte het in als Kartbaan onder de naam ‘Kartfabrique’. Uitgangspunt daarbij was dat het historische en industriële karakter van het complex zo veel mogelijk behouden moest blijven.

Verliefd op oude fabriek

De oude fabriek stond al 5 jaar te koop, niemand was geïnteresseerd. Jan van Eck was echter wel geïnteresseerd en dat resulteerde in 1996 tot een bezoek aan de fabriek. Jan werd rondgeleid door de directeur en aan het einde van het gesprek zei de directeur tegen hem: ‘Dit is zeker niks voor je hè?’ Jan was echter helemaal verliefd op de oude fabriek. Jan bood te weinig, maar hij was ook de enige bieder ooit, dus de fabriek was van hem. De Kartfabrique was uiteindelijk een cadeau van zijn vrouw Krijnie voor zijn 50e verjaardag.

Industrieel erfgoed herbestemmen

Jan en Krijnie zagen in het terrein met de sfeervolle ruimtes een prachtige kans om een stukje historie te bewaren en het authentieke karakter te koesteren. De gedrevenheid voor het oude pand en de ideeën om de industriële omgeving optimaal te benutten, maakten het een decor voor een Kartbaan met een unieke uitstraling. Elke ruimte is liefdevol gerestaureerd met veel details uit het oude verleden en elke ruimte heeft zijn eigen verhaal en geschiedenis. Dat gevoel komt over op al onze gasten, iedere keer weer.

Het onstaan van de KartfabriqueHet ontstaan van de KartFabrique

 

Vandaag de dag

Kom Karten, Lasergamen & Ontsnappen in onze oude mengvoederfabriek!

 


Betalingsmogelijkheden
Reviews
Kartfabrique